Filmy
Po čtyřech letech příprav se vrací. A samozřejmě se všemi známými postavami, včetně prehistorické šavlozubé veverky, které stačil opravdu malý prostor na to, aby sklidila nejvíce pozornosti. Pokračování jsou od toho, aby své předchůdce v lecčem předčily. Proto je Doba ledová 2: Obleva o čtvrt hodiny delší, má lepší animaci, je v ní víc akce, vtipů a také hlavních postav. A je v ní i podstatně víc veverky.
Manny, Sid i Diego jsou od záchrany malého chlapečka v prvním filmu pořád spolu. Žijí s ostatními roztomilými pravěkými zvířaty v malebném údolí, kde jsou vodní skluzavky, hodně sluníčka a hodně zábavy... která má ovšem brzy skončit. Sluníčko a teplo je sice pro ně oproti neustálé zimě příjemným zpestřením, ale přináší s sebou i celkem nepříjemné globální změny. Oteplování způsobuje tání ledů, a tání ledů logicky způsobuje záplavy. A údolíčko zvířecích postav je obehnáno vysokou hradbou ledu, za níž je tisíce tun vody, která všechny zvířata brzy zaplaví, pokud neutečou. Lední hráz totiž den ode dne povoluje, a tak musí všechno zvířectvo sbalit svých pět švestek a vypravit se na dobrodružnou cestu, na jejímž konci je možná čeká nějaká ta Noemova archa.
Protože seznamování mamuta Mannyho s šavlozubým tygrem Diegem a lenochodem Sidem máme už za sebou, rozhodli se tvůrci přidat do party další tři nové postavy. Jednak jsou to dva hyperaktivní vačnatci Crash a Eddie a potom mamutka Ellie, která si ovšem myslí, že je také vačnatec. Její zjevení dává Mannymu naději, že přeci jen není posledním mamutem na Zemi, a s její pomocí bude moci zachovat svou rasu - jak ho pořád přesvědčuje Sid.
Děj Doby ledové 2: Obleva je velice podobný tomu z prvnímu filmu. Postavy cestují z jednoho bodu do druhého a po cestě zažívají různé dobrodružné epizodky. Když to fungovalo dřív, tak proč to tak neudělat i tentokrát. Ale zatímco v jedničce naše tlupa cestovala, aby předala lidské nemluvně svému taťkovi, tentokrát utíká před svou smrtí, která by je mohla potkat kvůli globálnímu oteplování. Kdoví, jestli tímto tématem nechtěli tvůrci zakomponovat do příběhu i trochu té politiky: "dávejte si pozor, globální oteplování probíhá i teď a můžeme dopadnout podobně", tedy skončit ve spárech krvežíznivých vodních příšer nebo koupelí ve žhavé lávě.
Zatímco v jedničce naší trojici postav komplikovala cestu smečka šavlozubých tygrů, kteří si brousili své tesáky na kýtu z mamuta, ve dvojce je to pár zabijáckých vodních nestvůr, které byly zmražené v kostce ledu ještě od dob dinosaurů, ale díky žhnoucímu slunci byli vypuštěni na svobodu... a pořádným kručením v žaludku. Poměrně sympatickými jsou i cyničtí supové, kteří sledují migraci zvířectva a neustále čekají, až nějaké zemře ("Ha! Tamhle je nějaký odpadlík!" "Beru si vnitřnosti!"). Jejich vyvedené komentáře a také jedno překvapivě zdařilé, nikoliv nepatřičné hudební číslo patří k velkým kladům Doby ledové 2.
Režisér Carlos Saldanha, který hrál během jedničky až druhé housle a působil jako druhý režisér, drží celý příběh v rámci mezí pohromadě. To, že je vlastně celý film slepenec různých kratších dobrodružství poskládaných za sebe, si uvědomíte spíš až po konci filmu. Škoda jen, že epizodky se šavlozubou veverkou a její neustálou snahou získat svůj oříšek, nejsou poněkud lépe zakomponovány do děje. V jedničce svou honbu za ořechem prováděla vždy někde na pozadí místa, ve kterém se zrovna nacházela parta hlavních postav, ve dvojce se zhruba po každých patnácti minutách přeruší děj a na řadu nastupuje veverka a její eskapády. Skoro jako bychom se dívali na povinně vloženou reklamu. V tomhle případě je to ještě o to horší v tom, že ta reklama je lepší než celý zbytek filmu. Nebojím se to říct - třetí díl by mohl být klidně jen o tom, jak se veverka snaží dostat svůj oříšek, protože scény s ní jsou to vůbec nejvtipnější, co ve filmu najdete. Až mi slzy občas tekly.
Carlos Saldanha si ale občas pohrává i se žánry a dává tak své režii vyniknout. Když se poprvé objevuje na scéně dvojice vodních příšer, jsme svědky velmi povedených narážek na různá hororová klišé podporovaná skvělou atmosférickou hudbou. V jednu chvíli dokonce napodobuje válečné scény - zejména přijde na mysl začátek Zachraňte vojína Ryana, kdy je Tom Hanks omráčen výbuchem a veškeré dění okolo sleduje rozmazaným pohledem a všude kolem slyší utlumený zvuk. Jsou to velice příjemná zpestření, která v jedničce chyběla, a ačkoliv je malé děti pravděpodobně nepochytí, dospělí se alespoň nebudou nudit. Pro dospěláky si autoři připravili hned několik vtípků (například narážky na rozmnožování mamutů), ale většina scének je koncipována zejména pro malé děti. Ať je to chytání dvou hyperaktivních vačnatců nebo tlupa pidilenochodů uctívajících Sida. Já se u nich sice příliš nebavila, ale malé děti okolo mne v sále se smíchy téměř válely po zemi.
Každá z hlavních postav má nějaký ten svůj dějový oblouk. Sid se snaží získat úctu a nachází ji u kmene šílených pidilenochodů, tygr Diego se zase snaží překonat svůj strach z vody. Dvojice vačnatců Crash a Eddie jsou jen pro pobavení, protože neustále skotačí, kvičí nebo někam padají. Nejvíc prostoru tedy dostává mamut Manny a Ellie, která si musí uvědomit, že skutečně není vačnatec a sup jí v zubech s jejími devíti tunami skutečně jen tak neodnese. Postupně zjišťují, že jsou asi poslední dva mamuti na světě a přes různá protivenství se do sebe možná i zamilují. Jejich příběh má pravděpodobně vynahradit emocionální pasáž s malým kloučkem v jedničce, ale love story mamutů rozhodně nevyzní tak působivě jako loučení s rozkošným chlapečkem a jeho shledání s otcem v jedničce.
Do kin půjde Doba ledová 2: Obleva opět s českým dabingem (3 kopie budou titulkované a podle informací z Bontonfilmu by měly obíhat multikina Palace Cinemas a Village Cinemas). Obsazení hlasů je shodné s jedničkou: lenochoda Sida namluvil Jiří Lábus, mamuta Mannyho Ota Jirák a Zdeněk Mahdal Diega. Jen dodám, že postava Ellie nezní tak nepříjemně v podání Kateřiny Brožové jako v originále, kde ji namluvila Queen Latifah. Dabing se podobně jako u jedničky dost povedl, zejména Jiří Lábus je skvělý. Bohužel, místy se překlad nedrží moc originálu a v malých vedlejších rolích se docela často opakují stejní dabéři.